Kapcsolattartás a kivitelezővel: ezekre figyelj, hogy biztosan azt kapd, amit kértél!

Az esetek többségében a rossz, hiányos kommunikáció az oka annak, hogy félresiklik a projekt, a felújítás mégsem annyi, amennyiben megállapodtatok vagy nem az a padló kerül le és úgy, ahogy szeretted volna. Kerüld el tippjeink segítségével a buktatókat és kommunikálj hatékonyan, hogy a végén azt kapd, amiért fizettél és olyan áron, ahogy azt az elején kalkuláltátok! 

 

A kommunikáció az alapja minden emberi interakciónak. Ezzel ugyan nem mondtunk újat, mégis az a tapasztalat, hogy ez is elméletben egyszerűbbnek tűnik, mint a gyakorlatban. A szakember és a tulajdonos között sokszor nem zökkenőmentes a kommunikáció, amit a kivitelező hivatott áthidalni, mégsem sikerül mindig egy nyelvet beszélnie minden félnek. A szakember, kivitelező gondolatai máshogy forognak, neki egy-egy folyamat vagy megvalósítással kapcsolatos részlet evidensnek tűnhet, míg a megbízó nem érti, miért nem az lett, amit szeretett volna. És általában azért, mert az elején nem lett neki elmondva, hogy amit szeretne, az pontosan úgy nem kivitelezhető, vagy nem tudta átadni tisztán és érhetően az elképzelését, kéréseit. Te ne kövesd el ezeket a hibákat! 

Legyél összeszedett! 

Ha a gondolataid csaponganak, akkor egyrészt te is elfelejthetsz mondani fontos részleteket, másrészt a másik féltől sem várhatod el, hogy maradéktalanul követni tudjon. Írj egy listát minden témáról és kérdésről, igényről, amit érinteni szeretnél.  

Legyél határozott! 

A magabiztos, határozott fellépés erőt sugároz. Ha ez kedvességgel és bizonyos fokú rugalmassággal is párosul, akkor nem lesz ellenérzésük veled kapcsolatban, de tudják, hogy mit szeretnél és abból, ha nem muszáj, nem engedsz. Úgy beszélj a kivitelezővel, ahogy szeretnéd, hogy veled is viselkedjenek! 

Fogalmazz egyszerűen és pontosan! 

Minél tisztább az üzenet, annál kevesebb az esélye a félrehallásnak. Ha te tudod, hogy mit akarsz, ő tudni fogja, hogy mi a feladata. Sokszor azt hisszük, hogy ami nekünk egyértelmű, az másnak is, de ez sajnos nincs így. Kérd meg, hogy mondja vissza az elhangzottakat! Ebből pillanatok alatt kiderül számodra, hogy mi ment át és még az elején tudtok pontosítani. Ezt minden egyes új kérésnél vagy folyamat indításánál érdemes újra eljátszani.  

Kérdezz! 

Kérdéseiddel meggyőződhetsz róla, hogy érti-e a feladatot, óhajaidat. A kérdések arra is jók, hogy te megértsd, hogy mi miért és úgy történik, így nem maradnak benned kételyek a munka során. Meddig kell várni az alapanyagra, mennyi idő egy-egy munkafolyamat, mi után mi következik stb. Ha ő nem tesz fel kérdéseket, akkor érdemes többször megkérni, hogy mondja el a hallottakat, hogy biztosan jól értette-e, illetve a folyamat során is érdemes időnként ellenőrizni, egyeztetni vele, ha nem szeretnéd, hogy kizárólag a saját gondolatai után cselekedjen! 

Kérd ki a véleményét! 

Tapasztalatainak köszönhetően pénzt és időt spórolhat meg neked, ha megkérdezed, ő mit javasol. Ha ezt az alapanyagot választod, mire számíts, mennyi idő alatt amortizálódik el a másikhoz képest, mik az előnyei, hátrányai. Sok felújtandó tételnél pl. tetőablakoknál nem egyértelmű a laikus számára, hogy milyen típusú ablaküveget válasszon vagy miért jó, ha minél több tetőablak van, ami nemcsak a tetőtér fényviszonyainál számít, hanem energiahatékonyság szempontjából is fontos stb. Nagyon sok utánajárástól mentesülhetsz, ha kikéred a véleményét.  

Mindent rögzítsetek írásban! 

Ma már ezt mondani sem kell, viszont a tartalmi részekben, minél részletgazdagabb (ár, alapanyagok, feladatok, határidők, következmények stb.) a szerződés, annál több fejfájástól óvhat meg a későbbiekben, ha mégsem úgy alakulnának a folyamatok, ahogy azt az elején eltervezted. 

 

Nálatok milyen felújítások vannak porondon idén? 

 

 

 


Ezt a bejegyzést 2023. április 21-én tettük közzé.